WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE

INFORMACJE DOTYCZĄCE WDŻ

Informacja dla rodziców uczniów klas IV -VIII
na temat zajęć edukacyjnych „Wychowanie do życia w rodzinie”

Na mocy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. zajęcia edukacyjne „Wychowanie do życia w rodzinie” są realizowane w klasach IV – VIII szkoły podstawowej. Uczeń nie bierze udziału w zajęciach tylko wtedy, jeżeli jego rodzice lub prawni opiekunowie zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału dziecka w zajęciach (obowiązkowa jest coroczna rezygnacja z tych zajęć).

Program nauczania obejmuje 9 godzin w ciągu roku szkolnego: w tym 4 spotkania wspólne dla całej klasy oraz po 5 spotkań oddzielnie dla grupy dziewcząt i chłopców. W przypadku, gdy liczba uczniów uczęszczających na zajęcia będzie niewielka, mogą one być organizowane w grupach międzyklasowych.

Zajęcia edukacyjne „Wychowanie do życia w rodzinie” nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję do następnej klasy ani na ukończenie szkoły podstawowej przez ucznia.

Głównym celem zajęć w szkole podstawowej jest ukazywanie wartości rodziny w życiu człowieka oraz pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Treści programowe oraz sposób prowadzenia zajęć dostosowany jest do wieku dzieci i ich możliwości poznawczych. „Wychowanie do życia w rodzinie” w klasach IV – VIII prowadzi p. Maria Laskowska, która posiada kwalifikacje do nauczania tego przedmiotu.

Wychowanie do życia w rodzinie

Podstawa programowa – II etap edukacyjny ( klasy IV-VIII szkoły podstawowej).

Program nauczania: Teresa Król „Wędrując ku dorosłości” – program nauczania Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas IV – VIII szkoły podstawowej.

Cele kształcenia – wymagania ogólne

  1. Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu
    w życie swojej rodziny.
  2. Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.

III. Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania.

  1. Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie
    i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.
  2. Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych
    w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.
  3. Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.

VII. Korzystanie ze środków przekazu, w tym z Internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.

Zagadnienia poruszane na lekcjach wychowania do życia w rodzinie
w szkole podstawowej.

Rodzina

  • wspólnota domu, serca i myśli, czyli o funkcjach rodziny,
  • życzliwość, uprzejmość, uczynność, wdzięczność, samodzielność, odpowiedzialność
    i szacunek okazywany rodzicom, dziadkom i rodzeństwu, czyli o fundamentach życia rodzinnego,
  • rodzinny savoir-vivre, czyli o zasadach dobrego wychowania.

Miłość w rodzinie

  • wzajemna miłość, która scala najbliższe sobie osoby i zaspokaja potrzeby domowników,
  • emocje i uczucia, które towarzyszą życiu rodzinnemu,
  • wychowanie, czyli szukanie dobra, prawdy i piękna,
  • poznawanie systemu wartości, czyli nauka tego, co w życiu jest ważne.

Relacje międzyosobowe

  • o wspólnym spędzaniu czasu,
  • o słowach, które ranią lub leczą,
  • o sposobach rozwiązywania konfliktów i przebaczeniu,
  • co to znaczy być dobrym kolegą, koleżanką i o koleżeństwie „za wszelką cenę”,
  • o wartości przyjaźni.

Intymność (tematyka w klasach: 4, 5 i 6)

  • o poszanowaniu osobistej sfery życia, zarówno w sensie fizycznym, jak
    i psychicznym,
  • o prawie do szacunku i intymności, które stoją na straży godności człowieka,
  • o sposobach obrony własnej intymności, gdy ktoś próbuje łamać to prawo.

Dojrzewanie – zmiany fizyczne

  • o zmianach sygnalizujących okres dojrzewania i ważnych kwestiach, które czasem niepokoją,
  • zmiany wyglądu i sylwetki ciała,
  • przemiany dojrzewania biologicznego dziewcząt i chłopców,
  • hormony i napięcie seksualne.

Dojrzewanie – zmiany psychiczne

  • o burzy hormonalnej w okresie dorastania,
  • o problemach przeżywanych przez dziewczęta,
  • o trudnościach, z którymi zmagają się nastoletni chłopcy,
  • o zmianach psychicznych i rozwoju uczuć w okresie adolescencji.

Zakochanie (tematyka w klasach: 7,8)

  • o nawiązywaniu relacji z osobami, które nam się podobają,
  • o umawianiu się na randki,
  • rozstania, które się zdarzają,
  • różnice w przeżywaniu miłości chłopców i dziewcząt,
  • od zakochania do miłości,
  • o etapach rozwoju miłości.

Płciowość

  • podstawowe wiadomości z anatomii i fizjologii układu płciowego kobiety
    i mężczyzny,
  • o tożsamości płciowej oraz rodzicielstwie,
  • planowanie rodziny i oznaczenie okresu płodności i niepłodności w cyklu (kl. 8),
  • rodzaje środków antykoncepcyjnych, ich działanie, skutki uboczne i skuteczność
    (kl. 8).

Seksualność (w klasie 8)

  • popęd seksualny człowieka, poziomy seksualności,
  • czym jest integracja seksualna,
  • na czym polega dojrzałe przeżywanie własnej seksualności,
  • popęd seksualny – podporządkowany miłości i odpowiedzialności,
  • o presji rówieśniczej i sztuce odmawiania (asertywność!),
  • o inicjacji seksualnej – dlaczego warto czekać?

Stres

  • stres jako mobilizacja do pozytywnego działania,
  • co zrobić, aby stres nas nie paraliżował, czyli o sposobach radzenia sobie ze stresem,
  • o zarządzaniu sobą, czyli planowaniu swoich obowiązków.

Zdrowy styl życia

  • higiena osobista,
  • regularny sen,
  • stosowny ubiór i dbanie o wygląd,
  • zasady zdrowego odżywiania,
  • o groźnych chorobach: anoreksji i bulimii,
  • aktywność fizyczna – niezbędna!

W świecie gier i Internetu

  • o zaletach gier komputerowych, a także o płynących z nich zagrożeniach (uzależnienie!),
  • zasady korzystania z gier komputerowych,
  • o kreowaniu nieprawdziwej rzeczywistości na portalach społecznościowych,
  • o cyberprzemocy, hejcie i stalkingu. Jak na nie reagować?
  • fonoholizm wśród nastolatków,
  • o potrzebie podtrzymywania prawdziwych znajomości i tworzeniu rzeczywistych relacji.

Samowychowanie, czyli „rzeźbienie” ciała i ducha

  • czym jest samowychowanie?
  • samowychowanie a samodzielność i wolność,
  • miłość samego siebie,
  • konkretne zadania, które warto podjąć na drodze do doskonalenia się,
  • samowychowanie procesem wieloetapowym, trwającym przez całe życie.

 

Oprac. Maria Laskowska

© 2016 Szkoła Podstawowa im. ppor. Klemensa Wickiego w Pępowie