INFORMACJE DOTYCZĄCE WDŻ
Informacja dla rodziców uczniów klas IV -VIII
na temat zajęć edukacyjnych „Wychowanie do życia w rodzinie”
Na mocy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. zajęcia edukacyjne „Wychowanie do życia w rodzinie” są realizowane w klasach IV – VIII szkoły podstawowej. Uczeń nie bierze udziału w zajęciach tylko wtedy, jeżeli jego rodzice lub prawni opiekunowie zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału dziecka w zajęciach (obowiązkowa jest coroczna rezygnacja z tych zajęć).
Program nauczania obejmuje 9 godzin w ciągu roku szkolnego: w tym 4 spotkania wspólne dla całej klasy oraz po 5 spotkań oddzielnie dla grupy dziewcząt i chłopców. W przypadku, gdy liczba uczniów uczęszczających na zajęcia będzie niewielka, mogą one być organizowane w grupach międzyklasowych.
Zajęcia edukacyjne „Wychowanie do życia w rodzinie” nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję do następnej klasy ani na ukończenie szkoły podstawowej przez ucznia.
Głównym celem zajęć w szkole podstawowej jest ukazywanie wartości rodziny w życiu człowieka oraz pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Treści programowe oraz sposób prowadzenia zajęć dostosowany jest do wieku dzieci i ich możliwości poznawczych. „Wychowanie do życia w rodzinie” w klasach IV – VIII prowadzi p. Maria Laskowska, która posiada kwalifikacje do nauczania tego przedmiotu.
Wychowanie do życia w rodzinie
Podstawa programowa – II etap edukacyjny ( klasy IV-VIII szkoły podstawowej).
Program nauczania: Teresa Król „Wędrując ku dorosłości” – program nauczania Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas IV – VIII szkoły podstawowej.
Cele kształcenia – wymagania ogólne
- Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu
w życie swojej rodziny.
- Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.
III. Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania.
- Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie
i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.
- Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych
w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.
- Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.
VII. Korzystanie ze środków przekazu, w tym z Internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.
Zagadnienia poruszane na lekcjach wychowania do życia w rodzinie
w szkole podstawowej.
Rodzina
- wspólnota domu, serca i myśli, czyli o funkcjach rodziny,
- życzliwość, uprzejmość, uczynność, wdzięczność, samodzielność, odpowiedzialność
i szacunek okazywany rodzicom, dziadkom i rodzeństwu, czyli o fundamentach życia rodzinnego,
- rodzinny savoir-vivre, czyli o zasadach dobrego wychowania.
Miłość w rodzinie
- wzajemna miłość, która scala najbliższe sobie osoby i zaspokaja potrzeby domowników,
- emocje i uczucia, które towarzyszą życiu rodzinnemu,
- wychowanie, czyli szukanie dobra, prawdy i piękna,
- poznawanie systemu wartości, czyli nauka tego, co w życiu jest ważne.
Relacje międzyosobowe
- o wspólnym spędzaniu czasu,
- o słowach, które ranią lub leczą,
- o sposobach rozwiązywania konfliktów i przebaczeniu,
- co to znaczy być dobrym kolegą, koleżanką i o koleżeństwie „za wszelką cenę”,
- o wartości przyjaźni.
Intymność (tematyka w klasach: 4, 5 i 6)
- o poszanowaniu osobistej sfery życia, zarówno w sensie fizycznym, jak
i psychicznym,
- o prawie do szacunku i intymności, które stoją na straży godności człowieka,
- o sposobach obrony własnej intymności, gdy ktoś próbuje łamać to prawo.
Dojrzewanie – zmiany fizyczne
- o zmianach sygnalizujących okres dojrzewania i ważnych kwestiach, które czasem niepokoją,
- zmiany wyglądu i sylwetki ciała,
- przemiany dojrzewania biologicznego dziewcząt i chłopców,
- hormony i napięcie seksualne.
Dojrzewanie – zmiany psychiczne
- o burzy hormonalnej w okresie dorastania,
- o problemach przeżywanych przez dziewczęta,
- o trudnościach, z którymi zmagają się nastoletni chłopcy,
- o zmianach psychicznych i rozwoju uczuć w okresie adolescencji.
Zakochanie (tematyka w klasach: 7,8)
- o nawiązywaniu relacji z osobami, które nam się podobają,
- o umawianiu się na randki,
- rozstania, które się zdarzają,
- różnice w przeżywaniu miłości chłopców i dziewcząt,
- od zakochania do miłości,
- o etapach rozwoju miłości.
Płciowość
- podstawowe wiadomości z anatomii i fizjologii układu płciowego kobiety
i mężczyzny,
- o tożsamości płciowej oraz rodzicielstwie,
- planowanie rodziny i oznaczenie okresu płodności i niepłodności w cyklu (kl. 8),
- rodzaje środków antykoncepcyjnych, ich działanie, skutki uboczne i skuteczność
(kl. 8).
Seksualność (w klasie 8)
- popęd seksualny człowieka, poziomy seksualności,
- czym jest integracja seksualna,
- na czym polega dojrzałe przeżywanie własnej seksualności,
- popęd seksualny – podporządkowany miłości i odpowiedzialności,
- o presji rówieśniczej i sztuce odmawiania (asertywność!),
- o inicjacji seksualnej – dlaczego warto czekać?
Stres
- stres jako mobilizacja do pozytywnego działania,
- co zrobić, aby stres nas nie paraliżował, czyli o sposobach radzenia sobie ze stresem,
- o zarządzaniu sobą, czyli planowaniu swoich obowiązków.
Zdrowy styl życia
- higiena osobista,
- regularny sen,
- stosowny ubiór i dbanie o wygląd,
- zasady zdrowego odżywiania,
- o groźnych chorobach: anoreksji i bulimii,
- aktywność fizyczna – niezbędna!
W świecie gier i Internetu
- o zaletach gier komputerowych, a także o płynących z nich zagrożeniach (uzależnienie!),
- zasady korzystania z gier komputerowych,
- o kreowaniu nieprawdziwej rzeczywistości na portalach społecznościowych,
- o cyberprzemocy, hejcie i stalkingu. Jak na nie reagować?
- fonoholizm wśród nastolatków,
- o potrzebie podtrzymywania prawdziwych znajomości i tworzeniu rzeczywistych relacji.
Samowychowanie, czyli „rzeźbienie” ciała i ducha
- czym jest samowychowanie?
- samowychowanie a samodzielność i wolność,
- miłość samego siebie,
- konkretne zadania, które warto podjąć na drodze do doskonalenia się,
- samowychowanie procesem wieloetapowym, trwającym przez całe życie.
Oprac. Maria Laskowska