
ROZWÓJ I WSPARCIE EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH
W GMINIE ŻUKOWO

Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła uczestniczy w projekcie pn. „Rozwój i wsparcie edukacji włączającej w Szkołach Podstawowych w Gminie Żukowo” realizowanym przez Gminę Żukowo, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027.
Celem działań projektowych jest poprawa jakości edukacji włączającej w szkołach, na terenie naszej gminy. Projekt zakłada podniesienie kwalifikacji nauczycieli w zakresie realizacji zajęć dla dzieci ze szczególnymi potrzebami, zajęcia dla uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi oraz zakup pomocy dydaktycznych do planowanych zajęć,
a także indywidualne konsultacje ze specjalistami dla rodziców dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
Planowane działania pozwolą na zapewnienie uczniom ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi, uczniom z niepełnosprawnościami i różnymi trudnościami w nauce, lepszych, dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb warunków do nauki i rozwoju. Takie inicjatywy umożliwiają tworzenie inkluzyjnego środowiska szkolnego, w którym każdy czuje się akceptowany i wspierany.
Rekrutacja dzieci, rodziców i nauczycieli do projektu rozpocznie się z końcem października.
Zakłada się zrealizowanie szkoleń dla nauczycieli do końca pierwszego półrocza roku szkolnego 2025/2026, zaś zajęcia dla dzieci planujemy zrealizować w okresie od września 2025r. do października 2026r.
Zakres planowanych działań jest różny w poszczególnych placówkach, w zależności od zgłoszonych potrzeb, wiec szczegółowe informacje o działaniach projektowych realizowanych w naszej szkole będzie można uzyskać u Aleksandry Spychała
Link do informacji o projekcie na stronie internetowej Gminy Żukowo: https://www.zukowo.pl/Projekt_pn_Rozwoj_i_wsparcie_edukacji_wlaczajacej_w_Szkolach_Podstawowych_w_Gminie_Zukowo,806#sub_mid
#FunduszeEuropejskie
ZAŁĄCZNIKI:


Szanowni Państwo,
z przyjemnością informujemy, że nasz oddział wychowania przedszkolnego w Pępowie przystępuje do realizacji projektu „Wsparcie edukacji przedszkolnej w gminie Żukowo”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Priorytetu 5 Fundusze europejskie dla silnego społecznie Pomorza EFS+, Działania 5.7. Edukacja przedszkolna w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 (FEP 2021-2027) – „Wsparcie edukacji przedszkolnej w gminie Żukowo”.
Celem projektu jest wsparcie edukacji przedszkolnej, które jest kluczowe dla rozwoju dzieci w wieku 3-6, ponieważ ten okres ma duże znaczenie dla kształtowania umiejętności społecznych, emocjonalnych i poznawczych.
Gmina Żukowo w ramach projektu planuje zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych oraz realizację bezpłatnych zajęć, które mają na celu rozwój dziecka i przygotowanie go do nauki szkolnej. Projekt uwzględnia tworzenie warunków umożliwiających wspieranie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), rozwijające ich kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne, wspieranie dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Zakres obejmuje zarówno zajęcia dla dzieci, jak i szkolenia dla nauczycieli, którzy nabytą wiedzę będą wykorzystywać w pracy dydaktycznej z dziećmi. Poniżej zagadnienia zawarte w organizowanym projekcie:
Dzięki odpowiedniemu wsparciu edukacja przedszkolna może przyczynić się do lepszego startu w życie szkolne, zwiększając szanse na sukcesy edukacyjne i społeczne w przyszłości.
Rekrutacja na zajęcia rozpocznie się w październiku 2024 r., natomiast start zajęć dla dzieci planowany jest na styczeń 2025 r.
Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027
Rodzaje szkoleń dla nauczycieli i zajęć dla dzieci są różne w poszczególnych placówkach,
w zależności od zgłoszonych potrzeb, wiec szczegółowe informacje o działaniach projektowych realizowanych w naszej szkole będzie można uzyskać u wicedyrektora szkoły – Dariusza Czajki.
Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą w sekretariacie oraz na naszej stronie internetowej szkoły.
Link do informacji o projekcie na stronie internetowej Gminy Żukowo: https://www.zukowo.pl/Projekt_pn_Wsparcie_edukacji_przedszkolnej_w_gminie_Zukowo_2024,796#sub_mid
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
ZAŁĄCZNIKI:


Eksperymentalne przygody zerówkowiczów

Założenia ogólne
Autor – Olga Tabaczyńska
Adresatami innowacji są uczniowie klasy 1A
Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2025/26
Motywacja wprowadzenia innowacji
Innowacja „Na tropie najdziwniejszych zwierząt świata” jest odpowiedzią na ciekawość uczniów dotyczącą otaczającego ich świata. Na podstawie przeprowadzonych obserwacji oraz dotychczasowego doświadczenia zauważyłam, że uczniowie wykazują duże zainteresowanie zwierzętami, oraz informacjami dotyczącymi otaczającej je przyrody. Niniejsza innowacja ma na celu ułatwić im poznawanie odległych zakamarków naszego globu bazując na zwierzętach zamieszkujących te tereny.
Opis innowacji
W ramach innowacji nauczyciel będzie wprowadzał uczniów w świat geografii, rozpoczynając od zapoznawania ich z wybranymi gatunkami zwierząt zamieszkujących poszczególne kontynenty. W tym celu przeprowadzonych zostaną przeprowadzone spotkania, podczas których uczniowie zostaną zapoznani z siedmioma nietypowymi zwierzętami zamieszkującymi siedem kontynentów. Po krótkim wprowadzeniu ich opisów, informacji dotyczących pożywienia, rozmnażania, długości życia, wyglądu i rozmiaru, oraz ciekawostek, nauczyciel zrealizuje z grupą kreatywne zadania zainspirowane postacią danego zwierzęcia. Zadania będą w nowatorski sposób łączyły informacje o tym zwierzęciu z podstawowymi informacjami o kontynencie.
Dla każdego z kontynentów zostaną omówione następujące zwierzęta:
1. Ameryka Północna- gwiazdonos amerykański
2. Ameryka Południowa- leniwiec
3. Europa- owczarek bergamo
4. Azja- wyrak upiorny
5. Afryka- szyszkowiec mały
6. Australia- blobfish
7. Antarktyda- kałamarnica kolosalna
Cel, metody i formy pracy
Jako cel nadrzędny przyjmuję się zwiększenie zainteresowania uczniów geografią i przyrodą. Rozwinięcie zainteresowania zwierzętami, w tym również tymi niespotykanymi. Stała i systematyczna nauka nowych ciekawostek o świecie uświadomi uczniom jak dużo fascynujących miejsc kryje się na naszym globie, oraz jak wiele jeszcze nie udało się zbadać. Innowacja zakłada zarówno pracę w grupie jak i indywidualną. Uczniowie będą realizowali zadania z wykorzystaniem różnorakich metod pracy (np. pogadanka, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów).
Przewidywane efekty i osiągnięcia
Uczniowie:
– Zdobędą wiedzę oraz usystematyzują ją w sposób kreatywny.
– Rozwiną umiejętności społeczne i komunikacyjne.
– Nauczą się systematycznej pracy nad własnym rozwojem oraz uzmysłowią sobie jej wpływ na osiągane przez nich efekty.
– Będą mieli możliwość zwiększenia swojej samooceny.
Nauczyciel:
– Poprzez realizację zadań, pozna uczniów oraz przekona się jak w sposób konstruktywny można wspomóc ich w samodzielnej pracy nad swoim rozwojem.
– Będzie mógł pogłębić nie tylko wiedzę uczniów w danym temacie, lecz również ich motywację wewnętrzną.
– Rozwinie umiejętność łączenia różnych metod pracy w celu osiągnięcia zamierzonych efektów.
Placówka:
– Promocja Placówki poprzez działania informacyjne o realizowanej innowacji.
– Poprawa wyników edukacyjnych uczniów.
– Rozwój w zakresie propagowania innowacyjnych rozwiązań w procesie uczenia się i nauczania

Oddziały przedszkolne Szkoły Podstawowej im. ppor. Klemensa Wickiego w Pępowie biorą udział w VI edycji innowacji oraz projektu Kreatywne
Prace Plastyczne. Innowacja jest zapożyczona, a jej autorką jest Beata Grzeszczuk-Nędza. Opiekunem innowacji w naszej szkole jest Pani Marta Młyńska-Szada, a udział w niej biorą wszystkie oddziały przedszkolne naszej szkoły, za publikowanie prac odpowiedzialni są wychowawcy oddziałów. Cele innowacji to:
1. Zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia sztuki w toku zabawy i eksperymentowania z różnymi materiałami, narzędziami i technikami plastycznymi.
2. Wyzwalanie ekspresji twórczej i wspieranie harmonijnego rozwoju oraz kreatywności uczestników poprzez różnorodne działania plastyczne.
3. Poznawanie, eksperymentowanie i stosowanie różnych technik plastycznych.
4. Arteterapia rozwojowa oraz profilaktyka zdrowia psychicznego uczestników.
5. Inicjowanie i promowanie twórczości plastycznej we współpracy z autorką oraz nauczycielami/pedagogami/terapeutami prowadzącymi projekt.
6. Zmiana stylu edukacji plastycznej z odtwórczego w twórczy.
Wybrane prace dzieci są publikowane na stronie:
https://www.facebook.com/kreatywnepraceplastyczne
Zapraszamy do śledzenia artystycznych prac naszych dzieci.


Termin rozpoczęcia: Pierwsze spotkanie 30.09.2025 r.
Miejsce: Szkoła Podstawowa im. ppor. Klemensa Wickiego w Pępowie
Drogi Rodzicu,
rodzicielstwo to niezwykła, ale i wymagająca podróż. Pragniemy stworzyć dla Ciebie bezpieczną i inspirującą przestrzeń do rozmowy, wymiany doświadczeń, zdobywania praktycznych umiejętności wychowawczych oraz budowania wspólnoty wsparcia.
Podczas spotkań:
Tematy pierwszych spotkań:
Każde spotkanie to okazja, by zatrzymać się na chwilę w codziennym biegu i znaleźć własną „Przystań”.
Serdecznie zapraszamy do udziału – każde spotkanie to krok w stronę lepszego zrozumienia siebie i swojego dziecka.
Z wyrazami szacunku
Autorzy innowacji:
Paulina Misiak-Wójcik, Renata Barzowska, Aleksandra Spychała


Innowacja pedagogiczna „Tu i Czuję” ma na celu wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów. Jej zadaniem jest uczenie uczniów rozpoznawania i nazywania emocji , a także radzenia sobie z nimi w sposób konstruktywny. Kładzie również nacisk na budowanie pozytywnego obrazu siebie, rozwijania empatii oraz wzmacniania poczucia sprawczości. Dzięki różnorodnym zadaniom, zabawom i rozmowom uczniowie uczą się dostrzegać swoje mocne strony , wzajemnie się wspierać i budować relacje oparte na szacunku. Co ma sprzyjać lepszej atmosferze w klasie, a także większej motywacji do nauki i aktywnego uczestnictwa w życiu szkolnym.
Realizuje IIIC – Paulina Konkel
WIĘCEJ: Innowacja_pedagogiczna tu i czuję

Innowacja pedagogiczna „Ciekawi świata” ma na celu rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów oraz kształtowanie postaw badawczych poprzez obserwację, eksperymenty i działania praktyczne. Zakłada również aktywne poznawanie świata przyrody w najbliższym otoczeniu. Uczniowie pracują metodą projektu, uczą się zadawania pytań, poszukiwania odpowiedzi i samodzielnego formułowania wniosków. Innowacja sprzyja rozbudzaniu ciekawości poznawczej, rozwija umiejętność współpracy i odpowiedzialność za środowisko naturalne.
Realizuje IIIb i IIIc – Paulina Kąkel i
WIĘCEJ: Innowacja pedagogiczna Ciekawi świata

WIĘCEJ: Innowacja zdrowy lunchbox dla przedszkolaka

Innowacja pedagogiczna „Zabawa w czytanie” została opracowana z myślą o dzieciach 5,6-letnich i realizowana będzie raz w tygodniu, w każdy poniedziałek od września do czerwca. Jej głównym celem jest wspieranie gotowości do nauki czytania poprzez atrakcyjne zabawy dydaktyczne, karty pracy oraz różnorodne aktywności angażujące wszystkie zmysły dziecka. Program opiera się na zasadzie nauki przez zabawę, wykorzystuje elementy metod aktywizujących, sylabowych i inscenizacyjnych, a także czerpie inspirację z pedagogiki Marii Montessori. Innowacja rozwija percepcję słuchową, analizę i syntezę sylabową, koncentrację, pamięć oraz umiejętności językowe dzieci. Jednocześnie wzmacnia ich kreatywność, współpracę w grupie i motywację do nauki. Jej atrakcyjna forma pozwala dzieciom zdobywać wiedzę w sposób naturalny, przyjazny i dostosowany do ich potrzeb rozwojowych.





